Jednym z najwybitniejszych twórców niemego kina ukraińskiego był Michał Kaufman, operator filmowy i fotograf, urodzony w 1897 roku w Białymstoku. Przez większość swojej kariery pozostawał w cieniu starszego brata, wybitnego reżysera i scenarzysty Dzigi Wiertowa. Od roku 1920 należał do prowadzonej przez Dzigę grupy dokumentalistów filmowych „Kino Oko”. Jako operator współtworzył jego wybitne filmy, w tym, m.in. „Szóstą część świata”, czy głośnego „Człowieka z kamerą”. W 1927 obaj zostali zaproszeni do współpracy przez WUFKU (Wsieukraińskie Fotokinouprawlinnia) - niezależną kijowską wytwórnię filmową. To właśnie tu Kaufman rozwinął skrzydła i zrealizował swoje najlepsze dzieła.
Najbardziej charakterystyczne dla jego filmów są zdjęcia pełne zmechanizowanego i zgeometryzowanego ruchu oraz szybki, niezwykle dynamiczny montaż. Ruch u Kaufmana był dynamiczny i statyczny zarazem: bardzo często operował kamerą w taki sposób, że poruszający się przedmiot znajdował się wciąż w tym samym miejscu kadru, zaś ruchome było wszystko wokół, co dawało niezwykle spektakularne efekty. Chętnie eksperymentował także ze zmianą prędkości filmu: dzięki zwolnionym lub przyspieszonym zdjęciom lepiej mógł oddać kwintesencję przedstawianego ruchu.
W 1929, po realizacji „Człowieka z kamerą” drogi Kaufmana i Wiertowa rozeszły się z powodu różnicy w poglądach na sprawy artystyczne. Po tym rozłamie Kaufman wyreżyserował jeszcze dwa pełnometrażowe filmy: w 1929 „Wiosną” oraz w 1931 „Batalia, jakiej nie było”.
W tym roku prezentujemy Państwu oba z nich. O ile „Wiosną” jest znany niektórym polskim widzom (m.in. był prezentowany podczas 5. Święta Niemego Kina), to „Batalia, jakiej nie było” zostanie zaprezentowana po raz pierwszy w Polsce. Obu filmom towarzyszy muzyka w wykonaniu ukraińskich artystów, którzy specjalnie na Święto Niemego Kina przyjechali do Polski.