NIEMA Z PORTICI

NIEMA Z PORTICI

Niema z Portici

(The Dumb Girl from Portici) (Universal Film Manufacturing Company, USA, 1916)

Reż.: Lois Weber, Philips Smalley; scen.: Lois Weber, na podstawie libretta Germaina Delavigne'a i Eugène'a Scribe'a do opery Daniela Aubera „Niema z Portici”; obsada: Anna Pawłowa (Fenella), Rupert Julian (Masaniello), Wadsworth Harris (Duke d’Arcos), Douglas Gerrard (Alphonso); DCP 4K, 112’ (transfer 18 do 24 kl./s.), tinta; język tablic/napisów: EN/PL; źródło: Milestone Film & Video.

Film nakręcony na podstawie libretta Germaina Delavigne'a i Eugène'a Scribe'a do opery Daniela Aubera – tej samej, w której wystąpiła Pola Negri w warszawskim Teatrze Wielkim, odnosząc ogromny sukces – to wspólne przedsięwzięcie dwóch niezwykle istotnych artystek początku XX wieku: najwybitniejszej reżyserki tego okresu – Lois Weber oraz światowej sławy tancerki i choreografki Anny Pawłowej.

Była to jedna z największych i najdroższych produkcji wytwórni Universal tamtych czasów. „Niema z Portici” ma wciągającą i przejmującą fabułę, dopracowaną stronę wizualną, ale przede wszystkim – wybitne sceny tańca. Wśród nich wyróżniają się oczywiście popisy Pawłowej, które i dziś budzą zachwyt.

Akcja filmu rozgrywa się w XVII wieku, podczas okupacji Neapolu przez Hiszpanów. Anna Pawłowa wciela się w postać Fenelli, niemej siostry rybaka, która została uwiedziona, a następnie porzucona przez hiszpańskiego szlachcica. Staje się to przyczyną wybuchu rewolucji przeciwko hiszpańskim okupantom. Na czele rewolucji staje broniący honoru Fenelli jej brat Masaniello.

                                                                                                                                         Paulina Haratyk

Jedyną znaną dotąd wersją filmu była kopia pochodząca z lat 20., która zachowała się w Brytyjskim Instytucie Filmowym. Dzięki odkryciu drugiej kopii w Nowojorskiej Bibliotece Publicznej, udało się uzupełnić brakujące fragmenty i stworzyć wersję zbliżoną do pierwotnej. Przywrócono oryginalne tablice, dzięki którym narracja ponownie stała się płynna, a przede wszystkim uzupełniono końcową scenę tańca Pawłowej o dwuipółminutową sekwencję, która zamyka film.


21 kwietnia | godz. 17.00 | Kino Iluzjon

muzyka na żywo: Bye Bye Butterfly