FURMAN ŚMIERCI

FURMAN ŚMIERCI

Furman śmierci

Furman śmierci

(Körkarlen)

Reż. Victor Sjöström; scen. Victor Sjöström, na podstawie powieści Niewidzialny woźnica Selmy Lagerlöf; zdj. Julius Jaenzon

Svensk Filmindustri, Szwecja, 1921

Obsada: Victor Sjöström (David Holm), Tore Svennberg (Georges), Hilda Borgström (Anna, żona Davida), Astrid Holm (siostra Edit)

  DCP, 106’, kopia wirażowana, tablice/napisy: SE/PL, EN, źródło: Svenska Filminstitutet

Stara legenda bretońska głosi, że ostatnia osoba, która umrze w danym roku, przez kolejny jako furman Śmierci musi zbierać i przewozić dusze zmarłych. Wykolejony alkoholik David Holm w sylwestrową noc pada ofiarą pijackiej bójki – z wybiciem północy okazuje się, że właśnie on ma pełnić tę rolę. Wcześniej jednak musi przypomnieć sobie szczęśliwą młodość i zobaczyć, jak zgubny nałóg zmienił życie jego najbliższych w piekło.

Arcydzieło skandynawskiego kina i najwybitniejszy film mistrza szwedzkiej szkoły, Victora Sjöströma, który tradycyjnie też zagrał główną rolę. Adaptacja powieści Niewidzialny woźnica Selmy Lagerlöf, od kilku lat współpracującej z branżą filmową, czego efektem choćby głośny Skarb rodu Arne (Herr Arnes pengar, 1919) Mauritza Stillera. Z Sjöströmem ta artystyczna relacja noblistki była wyjątkowo harmonijna, powstało kilka filmów, m.in. Karin, córka Ingmara (Karin Ingmarsdotter, 1920) wg Jerozolimy. Znakomicie przyjęty przez międzynarodową krytykę i publiczność Furman śmierci to jej ukoronowanie.  

Moralitetowa historia ze skomplikowaną, opartą na retrospekcjach narracją, rozgrywająca się głównie we wnętrzach – a nie w malowniczych plenerach lasów i gór (szwedzka specjalność) – stanowiła wyzwanie dla operatora Juliusa Jaenzona. Dzięki kreatywnie wykorzystanej technice (wielokrotna ekspozycja), udało mu się stworzyć atmosferę niesamowitości, wzajemnego przenikania się świata ludzi ze sferą duchów i zjaw. Ta sugestywna wizja inspirować będzie innych filmowców, od twórców niemieckiego ekspresjonizmu do Stanleya Kubricka (Lśnienie/The Shining, 1980), choć w latach 20. XX wieku film Sjöströma postrzegany był nie tyle jako kino grozy, co kino interwencyjne, dramat społeczny o silnie antyalkoholowym przesłaniu, stąd wyświetlano go podczas imprez promujących abstynencję.

Michał Pieńkowski


  muzyka: Hinode Tapes


  NIEDZIELA | 1 GRUDNIA | 20:00 | SALA STOLICA
wprowadzenie: Tomasz Kolankiewicz


  • Źródło: Svenska Filminsitutet

  • Źródło: Svenska Filminsitutet

  • Źródło: Svenska Filminsitutet

  • Źródło: Svenska Filminsitutet


Kontakt

Filmoteka Narodowa – Instytut  Audiowizualny
www.fina.gov.pl

ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
tel: +48 22 38 04 902
tel: +48 22 38 04 904
e-mail: kancelaria@fina.gov.pl

Kino Iluzjon 
www.iluzjon.fn.org.pl

ul. Narbutta 50a 
02-541 Warszawa
tel.  +48 22 848 33 33
        +48 22 182 46 41
e-mail: kasa.iluzjon@fina.gov.pl