TEN, KTÓREGO BIJĄ PO TWARZY
Ten, którego biją po twarzy
Ten, którego biją po twarzy
(He Who Gets Slapped)
Reż. Victor Sjöström (Victor Seastrom); scen. Victor Sjöström, Carey Wilson na podstawie sztuki Leonida Andriejewa Ten, którego biją po twarzy; zdj. Milton Moore
Metro-Goldwyn-Mayer, USA, 1924
Obsada: Lon Chaney (Paul Beaumont), Norma Shearer (Consuelo), Marc McDermott (baron Regnard)
DCP, 95’, cz.-b, tablice/napisy: EN/PL, źródło: George Eastman Museum
Paul Beaumont jest naukowcem, którego wieloletnie badania mają wreszcie przynieść tak wyczekiwany efekt. Wtedy zostaje zdradzony przez żonę i swego patrona, barona Regnarda. Mężczyzna przywłaszcza sobie odkrycia Paula, a jego samego publicznie upokarza uderzając go w twarz. Jedyne, co pozostaje zdradzonemu, to rola klauna, występującego jako „ten, którego biją po twarzy”. Pracując w cyrku, zakochuje się w pięknej woltyżerce Consuelo, a i ona może paść ofiarą barona.
Oparty na dramacie Leonida Andriejewa, jeden z najlepszych amerykańskich filmów Victora Sjöströma, pioniera i mistrza szwedzkiej szkoły, który w 1923 roku na zaproszenie Louisa B. Mayera przyjechał do USA.
Poruszające studium upokorzenia i, być może, najbardziej przerażający film tej edycji. Historia zdradzonego naukowca budzi grozę bez odwołania do nadprzyrodzonej makabry: skupia się na pozornie prostych lękach, w których widz dostrzeże niekomfortowe odbicie współczesnego życia społecznego. W zgodzie z fatalistycznym duchem rosyjskiego pierwowzoru literackiego (sztuka święciła tryumfy na deskach nowojorskich teatrów tuż przed realizacją filmu), reżyser wzbudza niepokój ukazaniem labilności losów ludzkich, stale zagrożonych przez banalne zło tkwiące w bliźnim. Jak pokazują losy bohatera, zdarzyć się może, że mozolna droga ku chwale w jednym momencie doprowadzi nas na dno upokorzenia, gdzie ofiara przemocy w makijażu klauna zostaje sprowadzona do pointy okrutnego żartu. Próżno tu szukać perspektywy happy endu i narracyjnej sprawiedliwości, nawet jeśli pojawia się okazja do zemsty.
Film został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę, szczególnie chwalącą poruszającą kreację Lona Chaneya, wybitnego aktora ery niemej, który jako mistrz charakteryzacji („człowiek o tysiącu twarzy”), znakomicie odnajdywał się w takim podszytym grozą, mrocznym kinie.
Mateusz Myszka
Film został odrestaurowany w jakości 2K w 2019 roku przez Park Circus na podstawie dwóch kopii nitro przechowywanych w George Eastman Museum.
muzyka: Titanic Sea Moon
NIEDZIELA | 1 GRUDNIA | 17:30 | SALA STOLICA
wprowadzenie: Katarzyna Wajda
Kontakt
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
www.fina.gov.pl
ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
tel: +48 22 38 04 902
tel: +48 22 38 04 904
e-mail: kancelaria@fina.gov.pl
Kino Iluzjon
www.iluzjon.fn.org.pl
ul. Narbutta 50a
02-541 Warszawa
tel. +48 22 848 33 33
+48 22 182 46 41
e-mail: kasa.iluzjon@fina.gov.pl