GABINET FIGUR WOSKOWYCH
Gabinet figur woskowych
Gabinet figur woskowych
(Das Wachsfigurenkabinett)
Reż. Paul Leni; scen. Henrik Galeen; zdj. Helmar Lerski
Neptun-Film AG, Niemcy, 1924
Obsada: William Dieterle (pisarz/piekarz/pan młody), Olga Belajeff (Ewa, córka właściciela wystawy/żona piekarza /panna młoda), Emil Jannings (kalif Harun Al-Rashid), Conrad Veidt (Iwan Groźny), Werner Krauss (Kuba Rozpruwacz)
DCP, 83’, kopia wirażowana, tablice/napisy: DE/PL, EN, źródło: Deutsche Kinemathek
Młody literat przyjmuje zlecenie opisania historii bohaterów gabinetu figur woskowych: kalifa Bagdadu, cara Iwana Groźnego i Kuby Rozpruwacza. Z zapałem siada do pracy, dopingowany przez córkę właściciela. Opowieści o wyrzeźbionych z wosku postaciach zaczynają mieszać się z rzeczywistością…
Ekspresjonistyczny horror, kino grozy wykorzystujące – zapoczątkowaną przez arcydzieło nurtu, Gabinet doktora Caligariego (Das Cabinet des Dr. Caligari, 1920) Roberta Wienego – ramę narracyjną, pozwalającą połączyć na zasadzie antologii trzy historie odrębne, ale opowiedziane według podobnego schematu: główny bohater, tyran i wcielenie zła, ingeruje w relację pary zakochanych (w których wcielają się pisarz i córka właściciela, co podkreśla mieszanie się fikcji ze światem realnym). Mroczna tonacja tych opowieści jest stopniowana: o ile pierwsza, orientalna, ma w sobie pewną dawkę (czarnego) humoru, o tyle ostatnia jest rodem (dosłownie) z sennego koszmaru. Ten niesamowity nastrój współtworzą charakterystyczne dla niemieckiego ekspresjonizmu dekoracje: monumentalne, wyraźnie zdeformowane, co podkreśla dodatkowo gra światła i cienia.
Film jest też popisem aktorskim Wernera Kraussa i Conrada Veidta, czyli doktora Caligariego i wykorzystywanego przez niego somnambulika Cezara z filmu Wienego oraz Emila Janningsa, który w tym samym roku w Portierze z hotelu Atlantic (Der letzte Mann), kammerspielowym arcydziele F. W. Murnaua – zagra jedną ze swoich najważniejszych ról. To również pierwszy przykład kina grozy ukazujący mroczny, filmowy potencjał świata manekinów, figur woskowych czy lalek, wykorzystywany w dziesiątkach horrorów i dreszczowców do dziś.
Michał Pieńkowski
muzyka: Lubomir Grzelak
Do naszych czasów zachowała się skrócona wersja eksportowa filmu. Film został zrekonstruowany i odrestaurowany w 2K w oparciu o barwioną kopię nitro ze zbiorów British Film Institute oraz kopię z Cinémathèque Française.
PIĄTEK | 29 LISTOPADA | 21:00 | SALA STOLICA
wprowadzenie: Katarzyna Wajda
Kontakt
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
www.fina.gov.pl
ul. Wałbrzyska 3/5
02-739 Warszawa
tel: +48 22 38 04 902
tel: +48 22 38 04 904
e-mail: kancelaria@fina.gov.pl
Kino Iluzjon
www.iluzjon.fn.org.pl
ul. Narbutta 50a
02-541 Warszawa
tel. +48 22 848 33 33
+48 22 182 46 41
e-mail: kasa.iluzjon@fina.gov.pl