WIEJSKIE GRZECHY

WIEJSKIE GRZECHY

Wiejskie grzechy

(Baby riazanskije) (Sowkino, ZSRR, 1927)
reż.: Iwan Prawow, Olga Prieobrażenska; scen.: Olga Wiszniewska, Boris Altszuler; zdj.: Konstantin Kuzniecow
obsada: Raisa Pużna (Anna), Emma Cesarska (Wasilisa), Kuźma Jastrebicki (Wasilij Szyronin), Gieorgij Bobynin (Iwan), Iwan Sawieljew (Nikołaj), Olga Narbiekowa (Matwiejewna), Jelena Maksimowa (Łukieria)

  DCP, 89’; tinta; plansze: EN, napisy: PL; restauracja 2008; źródło: Lobster Films

Riazańska wieś wiosną 1914 roku. Anna, sierota wychowywana przez ubogą ciotkę, zakochuje się od pierwszego wejrzenia i z wzajemnością w Iwanie, synu bogatego chłopa Wasilija Szyronina. Urodziwa dziewczyna wpada też w oko Wasilijowi, który aranżuje małżeństwo syna. Tymczasem siostra Iwana, Wasilisa, wbrew woli ojca wiąże się z kowalem Nikołajem. Gdy wybucha wojna, obaj młodzi mężczyźni opuszczają swoje domy.

Jeden z najlepszych i najciekawszych radzieckich filmów lat 20., sprawnie łączący melodramatyczne konwencje z walorami etnograficznymi i psychologicznymi, przemyślaną dramaturgię z pięknie skomponowanymi zdjęciami. Bogaty w realistyczne detale portret rosyjskiej wsi z wyrazistymi bohaterkami symbolizującymi odmienność kobiecych postaw.

Najważniejszy film Olgi Prieobrażenskiej, rosyjskiej pionierki filmowej i jednej z pierwszych Europejek z kamerą. Zaczynała jako aktorka teatralna, w kinie debiutowała rolą w Kluczach szczęścia (1913) Władimira Gardina i Jakowa Protazanowa, a ekranizując w 1916 roku Pannę włościankę Aleksandra Puszkina, została pierwszą rosyjską reżyserką filmową. Choć Wiejskie grzechy, zrealizowane w niezmienionej od trzystu lat wsi Sapożok, to pierwsze wspólne dzieło jej i Iwana Prawowa, zdecydowanie dominowała w tym duecie twórczym, m.in. trafnie obsadzając w rolach głównych debiutantki, Emmę Cesarską i Raisę Pużną. Cieszący się dużą popularnością film, choć poruszał pożądany przez kino sowieckie temat wiejski, był krytykowany za niedostateczną postępowość; dziś ów brak charakterystycznego dla czasów obciążenia propagandowego stanowi jego atut. Sama reżyserka kontynuowała karierę do lat 40. i stalinowskich czystek – także jako wykładowczyni moskiewskiej uczelni filmowej WGIK – a jej filmografia obejmuje kilkanaście tytułów. (KW)

  Restauracja filmu została wykonana w 2008 roku przez Lobster Films we współpracy z Uniwersytetem w Chicago. Źródłem restauracji był nowy dupnegatyw stworzony z odnalezionej we Francji kopii 35 mm na podłożu łatwopalnym (nitro).


  wprowadzenie do filmu: Svetlana Furman
sekcja: CZTERY STRONY ŚWIATA

  muzyka: Jakub Zimończyk


  SOBOTA | 30 PAŹDZIERNIKA | 19:00 | SALA MAŁA CZARNA

  • WIEJSKIE GRZECHY, źródło: Lobster Films

  • WIEJSKIE GRZECHY, źródło: Lobster Films

  • WIEJSKIE GRZECHY, źródło: Lobster Films

  • WIEJSKIE GRZECHY, źródło: Lobster Films

  • WIEJSKIE GRZECHY, źródło: Lobster Films