WCZESNE FILMY PODRÓŻNICZE

WCZESNE FILMY PODRÓŻNICZE

Wczesne filmy podróżnicze

W zbiorach Svenska Filminstitutet [Szwedzkiego Instytutu Filmowego] – jak w prawie każdym archiwum filmowym – znajduje się zasób obiektów, które nie zostały jeszcze skatalogowane ani nawet zidentyfikowane. W Sztokholmie niektóre niezidentyfikowane filmy to kopie nitro, jakie trafiły do archiwum wiele lat temu, zanim Instytut przejął historyczne kolekcje filmowe Svenska Filmsamfundet [Szwedzkiego Towarzystwa Filmowego], założonego już w 1933 roku.

Dzięki projektowi z lat 2014–2015 udało się zidentyfikować i skatalogować ponad 300 rolek nitro wczesnego kina międzynarodowego. Niektóre z tych filmów okazały się unikalne, ich kopii nie odnaleziono nigdzie indziej, i od tego czasu stały się przedmiotem działań konserwatorskich. Mimo iż nie zostały zreaalizowane w Szwecji, stanowią ważny składnik szwedzkiego dziedzictwa filmowego, ponieważ były wyświetlane w tutejszych kinach, a ponadto przekazują istotną wiedzę o kulturze filmowej początku ubiegłego wieku i dostarczają cennych informacji na temat ówczesnej dystrybucji (dowiadujemy się na przykład, że niektóre z obrazów były rozpowszechniane z napisami w innych językach skandynawskich).

Część z nich to etnograficzne filmy podróżnicze (ang. travelogues) – popularny gatunek we wczesnych latach kinematografii – dające miejscowej widowni szansę zobaczenia odległych i egzotycznych miejsc, o których odwiedzeniu nie mogliby nawet marzyć. Pierwsze trzy z czterech filmów w niniejszym programie mają swoje źródło w postaci barwionych kopii nitro: tintowanych, tonowanych, a także barwionych szablonem (czasami techniki te były łączone). Źródłem czwartego filmu jest czarno-biała kopia nitro; wyróżnia się on również tym, że przedstawia miasto Göteborg (są to prawdopodobnie pierwsze w historii ruchome obrazy drugiego co do wielkości miasta Szwecji) i wydaje się produkcją skierowaną do publiczności zagranicznej.

W ostatnich latach wszystkie filmy z programu zostały poddane rekonstrukcji z oryginalnych materiałów nitro w laboratorium fotochemicznym w Svenska Filminstitutet. Nowe kopie barwne zostały wykonane z biało-czarnych dupnegatywów z zastosowaniem metody Desmeta, dzięki której odtworzono gamę tint oraz tonów źródłowych kopii barwnych. Natomiast gama barw nośników barwionych szablonem została odtworzona na podstawie źródłowych barwnych dupnegatywów. 

(Jon Wengström)


Wycieczka Wąwozem Edmunda w Saskiej Szwajcarii 

(Excursion dans la ravine d'Edmunds Klamm en Suisse Saxonne) (Germania Film, Niemcy, 1911)

  35 mm, 108 m, 18 fps, 5’ ; kolor; plansze: SE, napisy: PL, EN

  Restauracja fotochemiczna wykonana w 2015 roku z tintowanej i barwionej szablonem kopii nitro.

Luksor i Teby 
(Louqsor et Thèbes) (Éclair, Francja, 1911)

  35 mm, 100 m, 18 fps, 5’; cz.-b., kolor; plansze: DA,  napisy: PL, EN

  Restauracja fotochemiczna wykonana w 2016 roku z czarno-białej, tintowanej i tonowanej kopii nitro.


Na Jeziorze Genewskim 

(Sur le Lac Léman) (Société Générale des Cinématographes Radios, Francja, 1913)

  35 mm, 91 m, 16 fps, 5’ ; kolor; plansze: DA,  napisy: PL, EN

  Restauracja fotochemiczna wykonana w 2019 roku z tintowanej i tonowanej kopii nitro.


Göteborg
(Göteborg) (ca 1904)

  35 mm, 18 m, 16 fps, 1’; cz.-b;

  Restauracja fotochemiczna wykonana w 2017 roku z czarno-białej kopii nitro.


  wprowadzenie do filmów: Svetlana Furman

  sekcja: TRAWELOGI

  Muzyka: Pola Atmańska


  SOBOTA | 30 PAŹDZIERNIKA | 21:00 | SALA STOLICA

  • źródło: Svenska Filminstitutet

  • źródło: Svenska Filminstitutet