POWRÓT DO KRAJU BOGA

POWRÓT DO KRAJU BOGA

Powrót do kraju Boga

(Back to God’s Country) (Canadian Photoplays Ltd., Kanada, 1919)
reż.: David M. Hartford; scen.: Nell Shipman na podstawie opowiadania Wapi, the Walrus Jamesa Olivera Curwooda; zdj.: Dal Clawson, Joseph B. Walker
obsada: Nell Shipman (Dolores LeBeau), Charles Arling („Sealskin” Blake), Wheeler Oakman (Peter Burke), Wellington A. Playter (Rydal), Roy Laidlaw (pastor LeBeau)

DCP, 74’; tinta; plansze: EN, napisy: PL; restauracja 2008; źródło: Library and Archives Canada

Kanada, początek XX wieku. Dolores i jej ojciec, pastor LeBeau, mieszkają w środku lasu, z dala od cywilizacji, w zgodzie z naturą i w przyjaźni z dzikimi zwierzętami. Gdy w tej dziczy pojawia się przyrodnik i pisarz Peter Burke, dziewczyna z wzajemnością się w nim zakochuje. Ich szczęście zaburzy jednak inny przybysz, okrutny Rydal, któremu Dolores, by uratować ukochanego, będzie musiała stawić czoło. Pomoże jej w tym pies Wapi.

Rozgrywająca się w naturalnych plenerach, łamiąca tradycyjne schematy opowieść przygodowa z niebanalną bohaterką i przyrodą w rolach głównych. Najstarszy zachowany kanadyjski film, największy sukces tamtejszego kina niemego i szczytowe osiągnięcie w karierze Nell Shipman – aktorki, scenarzystki, pionierki kina i pierwszej kanadyjskiej reżyserki.

Adaptacja opowiadania J.O. Curwooda to jej dzieło autorskie, od scenariusza (i wprowadzenia aktywnej bohaterki), poprzez casting po współreżyserię, produkcję i zagranie głównej roli, choć czołówka nie odnotowuje wszystkich funkcji. Sama wykonywała sceny kaskaderskie i wystąpiła w pierwszej kanadyjskiej nagiej scenie (kąpiel pod wodospadem), wykorzystanej zresztą w promocji filmu. Powrót… wzmocnił budowany we wcześniejszych obrazach, jak choćby w Baree, Son of Kazan (1918) Davida Smitha, ekranowy wizerunek Shipman jako „dziewczyny z kraju Boga” – odważnej, niezależnej, pozostającej w symbiozie z naturą i co ważne, zgodny z życiową postawą aktorki będącej ekolożką i działaczką na rzecz praw zwierząt, zawsze obecnych w jej kinie. Sukces Powrotu do kraju Boga (choć finansowo go nie odczuła) wzmocnił pozycję artystki w branży, pozwalając zachować status niezależnej producentki, do czasu gdy wielkie wytwórnie w latach 20. zaczęły monopolizować przemysł filmowy. (KW)

  Digitalizacja filmu została wykonana w 2008 roku przez National Film, Television and Sound Archives (Canada) z odrestaurowanej fotochemicznie kopii 35 mm, powstałej z dwóch kopii 35 mm pochodzących z American Film Institute oraz z kolekcji prywatnej J.D. Cunninghama.


  wprowadzenie do filmu: Iga Harasimowicz

sekcja: CZTERY STRONY ŚWIATA

  muzyka: Michał Załęski & Kinga Kłoczko


  SOBOTA | 23 PAŹDZIERNIKA | 19:00 | SALA MAŁA CZARNA

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada

  • POWRÓT DO KRAJU BOGA, źródło: Library and Archives Canada