W OBJĘCIACH CHARLESTONA

W OBJĘCIACH CHARLESTONA

W objęciach charlestona

(Sur un air de Charleston) (Néo-Film, Francja, 1927)
reż.: Jean Renoir; scen.: Pierre Lestringuez; zdj.: Jean Bachelet
obsada: Catherine Hessling  (tancerka), Johnny Huggins (naukowiec), Pierre Braunberger (anioł), Pierre Lestringuez (anioł), Jean Renoir (anioł), André Cerf (anioł)

 DCP, 24’; cz.-b.; plansze: FR, napisy: PL, EN;  restauracja 2019; źródło: Tamasa Distribution

Jest 2028 rok. Zniszczona wojną Europa legła w gruzach. Do Paryża przybywa badacz z Afryki. Spotyka skąpo ubraną dziewczynę i dziwaczną małpę. Dziewczyna zaczyna tańczyć. Spotkanie nieznajomych szybko przeradza się w lekcję charlestona.

Jeden z najbardziej zaskakujących obrazów w filmografii Jeana Renoira. Ten krótkometrażowy film science fiction, na dodatek taneczny, zakończył okres kina eksperymentalnego w twórczości reżysera. Renoir nigdy nie odpowiedział na pytanie, dlaczego go zrealizował. Podobno stało się to za namową jego życiowej partnerki Catherine Hessling, która w jednym z wywiadów wyznała, że najbardziej lubi jeździć konno i tańczyć. Ciało Hessling, czasem zbyt uwodzicielskie, ale też lekko niezdarne, jest w filmie Renoira niezwykle materialne, widoczne (w przeciwieństwie chociażby do Loïe Fuller, jednej z pionierek tańca nowoczesnego, która ciało zasłaniała płachtami materiałów).

Czy Renoir proponuje wizję odwróconego świata, czy komentuje postkolonialną rzeczywistość? Film jest pełen sprzeczności. Charleston, którego rytm ma korzenie w Afryce Zachodniej, tu jest rdzennym tańcem francuskim. Afryka zaś – najlepiej rozwijającym się pod względem technologii kontynentem, podczas gdy w Paryżu przetrwała tylko porozumiewająca się za pomocą gestu dziewczyna w stroju tubylca i… małpa. Uwagę zwracają kontrapunkty czerni i bieli (biała twarz aktorki z ustami zaznaczonymi czarną pomadką, czarna twarz aktora z pomalowanymi na biało wargami) oraz negatywowe zdjęcia. Renoir bawi się językiem kina i techniką. W jednym z ujęć puszcza oko do widza, łamiąc francuski symbol: wieżę Eiffla. Jego samego zaś można dostrzec jako jednego z sześciu aniołów. (KB)

  Restauracja cyfrowa filmu w standardzie 4K została wykonana przez StudioCanal w 2019 roku oraz sfinansowana przez Centre national du cinéma et de l’image animée (CNC).


  wprowadzenie do filmu: Iga Harasimowicz
sekcja: KIERUNEK: FRANCJA

  muzyka: Miłosz Oleniecki


  PIĄTEK | 29 PAŹDZIERNIKA | 20:00 | SALA MAŁA CZARNA


Film prezentowany w  w zestawie filmów W objęciach charlestona | As przestworzy



  • W OBJĘCIACH CHARLESTONA, źródło: Tamasa Distribution

  • W OBJĘCIACH CHARLESTONA, źródło: Tamasa Distribution

  • W OBJĘCIACH CHARLESTONA, źródło: Tamasa Distribution

  • W OBJĘCIACH CHARLESTONA, źródło: Tamasa Distribution

  • W OBJĘCIACH CHARLESTONA, źródło: Tamasa Distribution