GOŚCIE FESTIWALU

GOŚCIE FESTIWALU

Goście specjalni

Robert Byrne

specjalizuje się w restauracji filmów z ery kina niemego. Na Uniwersytecie w Amsterdamie zdobył tytuł magistra na wydziale Konserwacji Ruchomego Obrazu. Jest także absolwentem Letniej Szkoły Restauracji Filmów pod auspicjami FIAF, a w 2011 roku był stypendystą Fundacji Haghefilm. Do tej pory prowadził prace restauratorskie ponad 20 filmów fabularnych z epoki niemej, a także licznych filmów krótkich. Podczas edycji konkursu wydawnictw DVD w ramach festiwalu Il Cinema Ritrovato 2018 za najlepsze pojedyncze wydawnictwo DVD roku 2018 uznano płytę zawierającą owoc prowadzonych przez niego prac restauracyjnych nad filmem „Behind he Door” (1919). Regularnie publiku­je artykuły na łamach wydawanego przez FIAF „Journal of Film Preservation” oraz periodyku „The Moving Image” wydawanego przez AMIA, a także w niezliczonych katalogach festiwali filmowych. Piastuje też funkcję prezesa zarządu San Francisco Silent Film Festival. San Francisco Silent Film Festival to instytucja non-profit zajmująca się edukacją w dziedzinie filmu niemego, zarówno będącego formą sztuki, jak i cennym kulturowo zapisem historycznym. Działając od 24 lat, SFSFF przygotowuje wydarzenia, które prezentują najważniejsze tytuły z niemej ery kina, często ocalałe w jedynych zachowanych lub odrestaurowanych kopiach, z akompaniamentem muzycznym na żywo w wykonaniu najlepszych na świecie artystów zajmujących się ilustracją muzyczną projekcji filmowych.

fot. | photo  IUB

Serge Bromberg

popularyzator kina niemego. Założyciel Lobster Films. Od roku 1985, w którym zaczął przygodę z wyszukiwaniem starych filmów, zdążył swą pasją odnajdywania, ratowania i udostępniania odnalezionych skarbów filmowych wszelkich form i gatunków zarazić kolejne pokolenia widzów. Od 1992 roku organizuje i tworzy na fortepianie ilustrację muzyczną do wyjątkowego pokazu filmów pt. „Retour de Flamme” („Ocalone z płomieni”), z którym objechał cały świat. Sporządził katalog praw do ponad 150 filmów fabularnych i zbiór znanych na całym świecie antyków filmowych.

Razem z Erikiem Langem w 1997 roku zostali za swoją pracę uhonorowani nagrodą im. Jeana Mitry'ego, a Serge Bromberg został w 2002 roku odznaczony Krzyżem Rycerskim francuskiego orderu „Arts et Lettres”. Przez 14 lat był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy (od 1999 roku). Jest współreżyserem (wraz z Ruxandrą Medreą) filmu dokumentalnego „Inferno – niedokończone piekło” (2009), za który otrzymał nagrodę Cezara.

fot. Patrice Sterraz

Giovanna Fossati

główna kuratorka w EYE Filmmuseum (Amsterdam), gdzie nadzoruje kolekcję blisko 50 000 tytułów. Pro­fesorka na wydziale Dziedzictwa Filmowego i Kultury Filmu Doby Cyfrowej na Uniwersytecie w Am­sterdamie, gdzie od 2003 prowadzi seminaria magisterskie na kierunku Konserwacja i Prezentacja Materiałów Filmowych. Obecnie kieruje projektem badawczym „The Sensory Moving Image Archive (SEMIA). Boosting Creative Reuse for Artistic Practice and Research”. [„Sensoryczne archiwum rucho­mych obrazów (SEMIA). Promowanie twórczego recyklingu w praktyce artystycznej i w badaniach”]. Razem z Eef Masson koordynują prace grupy badawczej Moving Images: Preservation, Curation, Exhibition (ASCA) [Ruchome obrazy – perspektywy archiwów, festiwali i kin].

Fossati jest autorką „From Grain to Pixel: The Archival Life of Film in Transition” (Amsterdam University Press, 2009 i 2018, wydanie poprawione), współautorką „Fantasia of Color in Early Cinema” (autorzy: G. Fossati, Tom Gunning, Joshua Yumibe, Jonathon Rosen; Amsterdam University Press, 2015), redaktorką wraz z Annie van den Oever „Exposing the Film Apparatus. The Film Archive as a Research Laboratory” (Amsterdam University Press, 2016) oraz współredaktorką tomu „The Colour Fantastic. Chromatic Worlds of Silent”.

fot. Joost Bataille

Russell Merritt

wykłada historię filmu na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Pisze o D. W. Griffisie, Siergieju Eisensteinie, animacji, Sherlocku Holmesie, estetyce kolorów i początkach kina. Jest producentem i reżyserem „The Great Nickelodeon Show”, który przybliża widzom świat kinematografów z przełomu XIX i XX wieku. Wspólnie z Robertem Byrne’em zrealizowali projekt restauracji „Psa Baskerville’ów” (w ramach współpracy z Filmoteką Narodową i San Francisco Silent Film Festival) oraz „Sherlocka Holmesa” z Williamem Gillette’em (w ramach współpracy z Cinémathèque française i San Francisco Silent Film Festival). Jest autorem dwóch książek, napisanych wspólnie z J. B. Kaufmanem, o wczesnych filmach Walta Disneya, wielokrotnie nagradzanej „Walt in Wonderland” (1992) i „Walt Disney's Silly Symphonies” (2006). Jego artykuły pojawiły się w periodyku „Griffithiana”, od 1999 roku także w katalogach festiwalu Le Giornate del Cinema Muto oraz we wszystkich 12 tomach „The Griffith Project” (1997–2008) publikowanego nakładem tegoż festiwalu. Pełnił także gościnnie funkcję kuratora licznych festiwali i kustosza w różnych muzeach.

fot. mat. prom.

4 – 7 kwietnia 2019


Kino Iluzjon 
ul. Narbutta 50a
02-541 Warszawa