Menu Biuletynu Informacji
THE KIDNAPPING OF FUX THE BANKER

THE KIDNAPPING OF FUX THE BANKER
Porwanie bankiera Fuxa
(Únos bankéře Fuxe) (Elektafilm, Czechosłowacja, 1923)
Reż.: Karel Anton, scen: Karel Anton, Eman Fiala
Obsada: A. Berger (C.W.Fux), Anny Ondráková (Daisy), Emilie Nitschová (guwernatka), Karel Lamač (Tom Darey), Bronislava Livia (Maud Gouldová)
35mm, 61’, cz.-b, tablice/napisy: CS/PL, źródło: NFA
Daisy, córka bankiera Fuxa, chcąc pomóc swojej przyjaciółce Maud – a przy okazji samej poznać jakiegoś interesującego mężczyznę – zamieszcza ogłoszenie w rubryce towarzyskiej. Na anons odpowiadają m.in. jej owdowiały ojciec i jego wierzyciel, czarujący utracjusz Tom Darey. Niedoszła schadzka trójki bohaterów uruchamia lawinę szalonych zdarzeń, w której niebagatelną rolę odegra słynny detektyw Sherlock Holmes II…
Czeska parodia przygód Sherlocka Holmesa. Zwariowana komedia pomyłek inspirowana amerykańskimi wzorcami – zwłaszcza slapsticku spod znaku Keystone Cops – z gonitwami, zamianami, przebierankami, przewrotnie potraktowanym wątkiem detektywistycznym i zakończoną happy endem intrygą miłosną.
Film kryminalny nie miał w Czechosłowacji tradycji, choć zagraniczne produkcje cieszyły się tu dużą popularnością. Zabawna gra z konwencją była więc dobrą strategią, zwłaszcza że z filmem wiązano – ostatecznie niespełnione – nadzieje na międzynarodowy sukces, tak potrzebny pogrążonej w kryzysie czeskiej kinematografii. Błyskotliwy scenariusz wsparto dużym budżetem pozwalającym zadbać o scenografię i gwiazdorską obsadę, na czele z popularną parą Anny Ondra i Karel Lamač.
Produkcji towarzyszyła także ciekawa akcja promocyjna. Przed premierą w prasie pojawiły się zagadkowe anonse: „Śledztwo w sprawie bankiera Fuxa dzięki sprytowi Sherlocka Holmesa bliskie końca”, „Podnosi się mgła tajemnicy”, „Sprawa porwania wygląda na rozwiązaną”.
Film odniósł duży sukces w kraju, niestety nie zachował się ani negatyw, ani żadna jego pełna kopia. Obecna wersja została zrekonstruowana w 1954 roku przez Jana Stanislava Kolára na podstawie zachowanej dokumentacji filmu z odnalezionych po wojnie niekompletnych kopii. W tym kształcie jest jedynym świadectwem komediowej twórczości Karela Antona z lat 20. XX wieku. (KW)
5 kwietnia | godz. 22:00 | kino Iluzjon
muzyka na żywo: tęskno