SZALENI WYNALAZCY - ZESTAW KRÓTKICH METRAŻY (I)

SZALENI WYNALAZCY - ZESTAW KRÓTKICH METRAŻY (I)

Szaleni wynalazcy - zestaw krótkich metraży (I)


Adrema – szybka obsługa wysyłek 

(Adrema regelt den Versand)  

Niemcy, lata 20. XX wieku

 DCP, 2K, 6’, cz-b, tinta
źródło: Deutsche Kinemathek  

Adrema, sprytny mały robot, słyszy wołanie o pomoc. Dochodzi ono ze stacji nadawania paczek, gdzie ludzcy pracownicy ewidentnie nie radzą sobie z nawałem pracy. Bez wahania Adrema rozwiązuje najtrudniejsze problemy logistyczne, automatyzując i robotyzując procesy.  

Ten animowany film reklamowy powstał w drugiej połowie lat 20. XX wieku jako reklama systemu adresującego firmy Adrema, założonej wiosną 1913 roku przez Juliusa Goldschmidta w berlińskiej dzielnicy Charlottenburg. Z rozwiązań firmy korzystały placówki pocztowe, firmy telegraficzne, banki, towarzystwa ubezpieczeniowe oraz wielkie przedsiębiorstwa przemysłowe. Produkty i reklamy Adremy docierały również do Warszawy.  

Styl i wysoki poziom techniki animacji wycinankowej i malowanych postaci oraz typografia przywodzą na myśl twórczość Juliusa Pinschewera. 

Oprac. Elżbieta Wysocka-Koerber 

 

Koko chemik 

(Chemical Ko-Ko)  

reż. Dave Fleischer
prod. Inkwell Studios, USA, 1929

 DCP, 9’, 2K, cz-b
źródło: EYE Filmmuseum 

Naukowiec w laboratorium wynajduje miksturę, która powoduje różne transformacje, zmienia kolory i proporcje. Powstały z atramentu i ożywiony przez niego klaun Koko testuje płyn na animowanych zwierzętach, łącznie ze swym kompanem, psem Fitzem. 

Film zamykający słynną niemą serię Z kałamarza (Out of the Inkwell, 1918–1929), wspólne dzieło amerykańskich pionierów animacji, braci Maxa i Dave’a Fleischerów. Efektownie łącząca sceny aktorskie z animacją wykorzystywała ich przełomowy dla rozwoju gatunku wynalazek, czyli rotoskopię, tylną projekcję zapewniającą rysunkowym produkcjom nieosiągalną wcześniej płynność. Klaun Koko to pierwszy i najważniejszy bohater serii, a wszystkie jej części łączy motyw jego buntu wobec swego (s)twórcy. 

Oprac. Katarzyna Wajda
 

Uwaga: Film zawiera scenę przedstawiającą gest o charakterze rasistowskim. Zdecydowaliśmy się na jego pokazanie ze względu na wartość artystyczną i historyczną dzieła, jednak jesteśmy świadomi, że może on być odebrany jako obraźliwy. Gest ten nie odzwierciedla poglądów organizatorów. Prosimy widzów o odbiór tej sceny w kontekście całości filmu oraz czasu, w którym powstał.

 

Nowa bakteria 

(Il bacillo della debolezza)  

reż. nieznany
prod. Società Italiana Cines, Włochy, 1912
obsada: Lorenzo Soderini, Giuseppe Gambardella

 DCP, 6’, 2K, cz-b
źródło: EYE Filmmuseum 

Nowa bakteria dowodzi, że szaleni wynalazcy nie muszą być mroczni. Bohaterem filmu jest profesor, który tworzy preparat posiadający moc odbierania siły fizycznej. Opuszcza więc swoje laboratorium i sieje chaos – nie po to jednak, by przejąć władzę i popełniać przestępstwa, a dla samej radości czynienia psot. 

Ta włoska komedia wprowadza również interesujący kontekst historyczny, ukazując wykorzystywanie zwierząt w medycynie. Tutaj profesor przygotowuje swój preparat dzięki eksperymentom przeprowadzanym na ośle. 

Kopia filmu powstała na podstawie odrestaurowanej taśmy nitro, którą znaleziono w kolekcji Desmet. 

Oprac. Marta Stańczyk 

 

Policja w roku 2000 

(La police en l'an 2000) 

reż. nieznany
prod. Gaumont, Francja, 1910 
obsada: Marcel Fabre, Eugene Breon, Clement Mégé

 DCP (SD), 5’, cz-b
źródło: EYE Filmmuseum  

 

Zanim jeszcze zbiorową wyobraźnię zdominowali superbohaterowie, Gaumont w przestworzach umieścił policjantów. Bohaterami filmu jest grupa stróżów prawa – jak to tradycyjnie bywa w komediach slapstickowym. Film jednak pokazuje, jak ich praca będzie wyglądać w nowym millenium: będą latać sterowcem nad miastem, skąd mają najlepszy punkt obserwacyjny, i za pomocą specjalnego chwytaka będą wyłapywać kryminalistów. Dzięki temu za kratki trafiają złodzieje różnej maści i gatunków.  

W tej futurystycznej komedii do technologii przyszłości podchodzi się z optymizmem, jednak dekady później, dawno przekroczywszy rok 2000, widzowie filmu mogą mieć skojarzenia z narzędziami nadzoru, które mogą zapewniać bezpieczeństwo, ale również służyć kontroli. 

Oprac. Marta Stańczyk 

 

Dziki lokator 

(A Wild Roomer)

reż. Charles R. Bowers, Harold L. Muller, scen. Charles R. Bowers, Harold L. Muller, Ted Sears
prod. Bowers Comedy Corporation, USA, 1926
obsada: Charles R. Bowers

 DCP, 26’, 2K, cz-b
źródło: FPA France  

  

Młody wynalazca Charley, którego innowacyjne pomysły często utrudniają życie innym mieszkańcom pensjonatu, staje przed wielką szansą, kiedy dziadek w testamencie zapisuje mu cały majątek. Jest jednak warunek: w ciągu 48 godzin Charley musi przekonująco zademonstrować rodzinie działanie maszyny, której plany pokazywał zmarłemu. W przeciwnym razie wszystko dostanie wuj bohatera. 

Szalona, pełna gagów i trików, wykorzystująca elementy animacji slapstickowa komedia. Autorskie dzieło Charlesa R. Bowersa – przez dekady zapomnianego, a dziś odkrywanego wszechstronnego filmowca i rysownika – łączy fascynację technologią z lirycznym surrealizmem. Filmowe świadectwo niezwykłej wyobraźni twórcy i ówczesnych możliwości technicznych kina. 

Oprac. Katarzyna Wajda




 muzyka na żywo: Ola Bilińska + Ola Rzepka


  SOBOTA | 20 WRZEŚNIA | 11:00 | SALA STOLICA
wprowadzenie: edukator