ZESTAW KRÓTKICH METRAŻY (EYE)

ZESTAW KRÓTKICH METRAŻY (EYE)

Zestaw krótkich metraży (EYE)

Sterowiec braci Moreau 

(L'aérostable des frères Moreau)

reż. nieznany

prod. Gaumont, Francja, 1913          

  DCP, 4’', źródło: EYE Filmmuseum 

Pionierzy francuskiego lotnictwa, bracia Albert i André Moreau pokazują, jak działa urządzenie pozwalające im utrzymywać równowagę w samolocie. Ujęcia stojącej na ziemi maszyny łączą się z efektownymi zdjęciami kręconymi z wnętrza kabiny w czasie startu. Całość uzupełniają widoki samolotu w powietrzu. 

Restauracja z fragmenty taśmy nitro znalezionej w kolekcji Desmet. 

Oprac. Katarzyna Wajda 


Policja w roku 2000 

(La police en l'an 2000)

reż. nieznany

prod. Gaumont, Francja, 1910     

obsada: Marcel Fabre, Eugene Breon, Clement Mégé   

  DCP, 7', źródło: EYE Filmmuseum 

Zanim jeszcze zbiorową wyobraźnię zdominowali superbohaterowie, Gaumont w przestworzach umieścił policjantów. Bohaterami filmu jest grupa stróżów prawa – jak to tradycyjnie bywa w komediach slapstickowym. Film jednak pokazuje, jak ich praca będzie wyglądać w nowym millenium: będą latać sterowcem nad miastem, skąd mają najlepszy punkt obserwacyjny, i za pomocą specjalnego chwytaka będą wyłapywać kryminalistów. Dzięki temu za kratki trafiają złodzieje różnej maści i gatunków.  

W tej futurystycznej komedii do technologii przyszłości podchodzi się z optymizmem, jednak dekady później, dawno przekroczywszy rok 2000, widzowie filmu mogą mieć skojarzenia z narzędziami nadzoru, które mogą zapewniać bezpieczeństwo, ale również służyć kontroli. 

Oprac. Marta Stańczyk


Niezwykły sterowiec   

(Le dirigeable fantastique)

reż. Georges Méliès

prod. Star-Film, Francja, 1906    

obsada: Georges Méliès 

  DCP, 3', źródło: EYE Filmmuseum 

Wynalazca opracowuje projekt statku powietrznego. Szczęśliwy tańczy ze szczęścia, po czym zasypia. Wtedy w jego pracowni zjawiają się niezwykli goście, a narysowany statek naprawdę unosi się w powietrzu... 

Obraz łączący elementy ulubionych i najbardziej charakterystycznych dla twórczości Georgesa Mélièsa gatunków: filmu fantastyczno-naukowego, feerii i baśni. Reżyser wykorzystuje tutaj wypracowane przez siebie triki filmowe, a sięgnięcie po motyw snu pozwala widzieć w tej niezwykłej opowieści jeden z wczesnych przykładów kina onirycznego. Film – co też typowe dla produkcji francuskiego mistrza – jest ręcznie kolorowany. 

 
Oprac. Katarzyna Wajda          


  muzyka: Voices of the Cosmos


  CZWARTEK | 18 WRZEŚNIA | 21:00 | SALA STOLICA
wprowadzenie: Maral Mohsenin (EYE)