Zestaw krótkich metraży (EYE)
Samostabilny samolot braci Moreau
(L'aérostable des frères Moreau)
prod. Gaumont, Francja, 1913, 4'
reż. nieznany
DCP, 2K, cz.-b.
źródło: EYE Filmmuseum
Pionierzy francuskiego lotnictwa, bracia Albert i André Moreau pokazują, jak działa urządzenie pozwalające im utrzymywać równowagę w samolocie. Ujęcia stojącej na ziemi maszyny łączą się z efektownymi zdjęciami kręconymi z wnętrza kabiny w czasie startu. Całość uzupełniają widoki samolotu w powietrzu.
Restauracja z fragmenty taśmy nitro znalezionej w kolekcji Desmet.
Oprac. Katarzyna Wajda
Policja w roku 2000
(La police en l'an 2000)
Francja, 1910, 5'
prod. Gaumont
reż. nieznany
obsada: Marcel Fabre, Eugene Breon, Clement Mégé
DCP (SD), cz.-b.
źródło: EYE Filmmuseum
Zanim jeszcze zbiorową wyobraźnię zdominowali superbohaterowie, Gaumont w przestworzach umieścił policjantów. Bohaterami filmu jest grupa stróżów prawa – jak to tradycyjnie bywa w komediach slapstickowym. Film jednak pokazuje, jak ich praca będzie wyglądać w nowym millenium: będą latać sterowcem nad miastem, skąd mają najlepszy punkt obserwacyjny, i za pomocą specjalnego chwytaka będą wyłapywać kryminalistów. Dzięki temu za kratki trafiają złodzieje różnej maści i gatunków.
W tej futurystycznej komedii do technologii przyszłości podchodzi się z optymizmem, jednak dekady później, dawno przekroczywszy rok 2000, widzowie filmu mogą mieć skojarzenia z narzędziami nadzoru, które mogą zapewniać bezpieczeństwo, ale również służyć kontroli.
Oprac. Marta Stańczyk
Niezwykły sterowiec
(Le dirigeable fantastique)
Francja, 1906, 3'
prod. Star-Film
reż. Georges Méliès
obsada: Georges Méliès
DCP, 2K, tinta, barwiony ręcznie (stencil color)
źródło: EYE Filmmuseum
Wynalazca opracowuje projekt statku powietrznego. Szczęśliwy tańczy ze szczęścia, po czym zasypia. Wtedy w jego pracowni zjawiają się niezwykli goście, a narysowany statek naprawdę unosi się w powietrzu...
Obraz łączący elementy ulubionych i najbardziej charakterystycznych dla twórczości Georgesa Mélièsa gatunków: filmu fantastyczno-naukowego, feerii i baśni. Reżyser wykorzystuje tutaj wypracowane przez siebie triki filmowe, a sięgnięcie po motyw snu pozwala widzieć w tej niezwykłej opowieści jeden z wczesnych przykładów kina onirycznego. Film – co też typowe dla produkcji francuskiego mistrza – jest ręcznie kolorowany.
Oprac. Katarzyna Wajda
muzyka: Voices of the Cosmos