Gala otwarcia: zestaw krótkich metraży
Wyjście robotników z fabryki
(Salida de obreros)
reż. Eugenio Cardini
Argentyna 1902, 1’
DCP, cz-b, 20 klatek zakodowanych w 24
źródło: FINA/NCKF
Eugenio Cardini był fotografem-amatorem i pionierem filmowym z Buenos Aires. Jego filmy z lat 1901-1902 to jedyne odkryte argentyńskie dzieła zrealizowane na taśmie Lumière’ów. W Wyjściu robotników z fabryki widzimy pracowników opuszczających fabrykę metalowych mebli, która należała do rodziny Cardiniego w sąsiedztwie San Cristobal.
Za cyfrową restaurację filmu odpowiedzialne były FINA, EC1 w Łodzi oraz Pharos – The Post Group.
Oprac. Lorena Bordigoni
Sceny uliczne
(Escenas callejeras)
reż. Eugenio Cardini
Argentyna 1902, 1’
DCP, źródło: FINA/NCKF
Film składa się z dwóch gagów, w które zaangażowani są rowerzysta, policjant i pucybut. Sceny uliczne uchodzą za najstarszy znany w regionie przykład filmu fabularnego i komediowego.
Oba filmy Cardiniego długo uchodziły za zaginione – taśmy przebyły drogę z Argentyny do Londynu, następnie do Francji i Niemiec, gdzie sprzedano je w domu aukcyjnym. Po latach odkryto je i zidentyfikowano w magazynach EC1 w Łodzi w 2020 roku.
Oprac. Lorena Bordigoni
Reklama zapalaczy do drewna i węgla „Raz-dwa-pięć”
reż. nieznany
Polska, ok. 1927, 4’
kopia DCP wykonana w 2025 roku, cz-b, 18 klatek zakodowanych w 24
źródło: FINA
Co oznaczają tajemnicze sygnały „1-2-5” odbierane z kosmosu? Dlaczego na Księżycu płoną pokłady węgla? Odpowiedzi na te pytania poznamy dzięki niezawodnym zapalaczom do drewna i węgla „Raz-Dwa-Pięć”. Jest to najstarszy zachowany polski film reklamowy w zbiorach FINA, został odrestaurowany cyfrowo. Niestety zarówno jego ekipa techniczna, jak i obsada pozostają anonimowe.